De nieuwe zusterflat - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu De nieuwe zusterflat - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

De nieuwe zusterflat

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

18 Juni 2016 | Oeganda, Mutolere

We genieten nu al weer voor het derde achtereenvolgende jaar van het zonlicht, de kleuren en de tropische geluiden. Ik slaap ’s nachts met mijn oren op steeltjes want ik wil het roepen van de kraanvogels niet missen. Overdag geniet ik naast de vogelgeluiden ook van de stemmen en het gezang van de mensen in het Rufumbiri, een heerlijke donkere streektaal.
Het eerste jaar, in 2014, hadden we een Oehoe op een tak achter het huis. Het jaar erop liepen er een koe en geiten in onze achtertuin te grazen. Dit jaar hebben we kippen achter ons huis. We passen voor het derde jaar op Puffy, het hondje van onze buurvrouw Waltraud die een paar weken naar haar familie in Duitsland is.
We eten weer verse groenten uit de tuin van Waltraud, krijgen melk van de koe van dokter Pascal, gaan om 10 pm naar bed en staan om 7 am op.

Er is een grote verpleeg- en verloskunde opleiding bij dit ziekenhuis.
Laatste waren een groep eerste jaars te laat verschenen op hun afdeling.
Ze kregen strafcorvee: twee weken schrobben en dweilen van sanitaire blocks en wassen van patiënten. Verder mag iedereen aan de ‘punischment nurses’ vragen om een klusje te doen.
Ze wilden ook de Playroom schoonmaken want dan konden ze lekker ongezien met hun mobieltje spelen. Ik heb het aanbod natuurlijk aangenomen. Ze namen er ruim de tijd voor en inderdaad is de vloer nu iets schoner geworden.
De crimineeltjes weten nog niet dat ze volgende week de dutyroom van onze afdeling moeten schoonmaken.

De hygiene laat gruwelijk te wensen over op de surgical ward. Daarom hebben wij - het hoofd van het lab, het hoofd van de opleiding en ik vorige week samen een teaching voor de leerling nurses georganiseerd. Op het lab kregen ze een swab (wattenstaafje) uitgereikt waarmee ze de afdeling opgingen. De opdracht was om binnen 15 minuten terug te zijn met je swab vol bacteriën. Dat was niet moeilijk natuurlijk. Iedereen rende meteen naar de sanitaire blocs van de mannenafdeling. Daarna ging we onder de microscoop kijken naar de beestjes die je met je blote oog niet ziet. Maar die er wel zijn! De volgen de dag hebben we gekeken hoe deze ziekteverwekkers zich in een nacht tijd vermenigvuldigd hebben tot zichtbare dikke sporen in een schaaltje met agar-agar.

Op 28 mei is de ‘Dormitory’ , een prachtige nieuwe zusterflat geopend. Dat wordt tevens het afscheid van Sister Inviolata (‘Invi’ voor intimi). Invi heeft tientallen jaren met straffe hand de opleiding gedirigeerd. Vanuit de Diaconie van Kabale, een grotere stad 100 km verderop, is Sr. Agnes aangesteld als het nieuwe hoofd van de school.
Het was de hele dag feest op het ziekenhuis terrein.
Zang, sport en spel, een lunch en uiteraard een preek.
Ik werd geraakt door de volgende woorden:

‘It’s not about what lies behind you,
It’s not about what lies ahead of you,
It’s about what lies within you that matters’.

Er werd op die dag ook een oproep gedaan aan de graduate’s van de afgelopen vijf jaar (die allemaal tegelijk op deze dag hun certificaat kregen uitgereikt) om zich aan te melden om Tutor te worden. Dit is een pedagogische functie waarbij je o.a. leerlingen op de afdeling begeleid. Er zijn momenteel slechts twee tutors op de ruim 200 leerlingen.
Dat merk je op de afdeling...de begeleiding van leerlingen schiet heel erg tekort.

• 18 Juni 2016 - 21:24

Pim En Rita Boer:

Beste Joke en Jaap,

Dit was het eerste bericht dat we van jullie dit jaar hebben ontvangen. Volgende keer beter!

Wat dankbaar om in een land als Oeganda met je vakkennis anderen te inspireren. We hebben daar veel respect voor.

Dank je wel voor de alweer mooie brief die een goed beeld geeft van de situatie aldaar en goede thuisreis!

Hartelijke groeten,

Rita en Pim

• 19 Juni 2016 - 23:14

Wim:

Leuk verhaal, Jook.
    Nog een paar goede weken daar en veilig weer naar huis. Doe Jaap mn groeten.
    Liefs van ons.
    Wim

• 21 Juni 2016 - 12:54

Harry Van Benthem:

Dag Joke en Jaap,

leuk om jullie eerste reisverslag te ontvangen.

Een van mijn fietsvrienden is gisteren terug gekomen uit Tanzania, daar werkt hij als kinderarts in het ziekenhuis. Wij fietsen morgen ons "woensdag rondje" dan krijg ik onderweg bij de koffie en het taartje in Bad Bentheim zijn verslag te horen.
    Wanneer zijn jullie in Fiesch? Jaap gaan we nog een keer samen fietsen?

Groeten

Harry van Benthem en natuurlijk ook van Mieke

• 21 Juni 2016 - 19:46

Bram Rijbroek:

Beste Jaap en Joke

inderdaad het eerste reisverslag dat we dit jaar onder ogen krijgen.
    Ongetwijfeld hebben jullie weer van alles meegemaakt en de 3 mnd vliegen voorbij.
    Zal zo weer wennen zijn thuis zonder geluiden.
    Ben zeker benieuwd naar wat daar zo allemaal mogelijk is aan chirurgisch medische zorg.

Groet

Bram Rijbroek

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014