Chirurgie in St.Francis Hospital, Oeganda 2018 - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Chirurgie in St.Francis Hospital, Oeganda 2018 - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Chirurgie in St.Francis Hospital, Oeganda 2018

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

17 Juni 2018 | Oeganda, Mutolere

We zijn alweer bijna 2 maanden aan het werk in Mutolere voor het vijfde achtereen volgende jaar.
De chirurgische afdeling heeft een volledige renovatie achter de rug in 2017.
De vrouwen- en mannenafdeling zijn uitgebreid en hebben nieuw sanitair.
Er is een nieuwe centrale zusterpost met leslokaal en de intensive care unit is eind juni 2017 in gebruik genomen. Deze nieuwe afdeling is een enorme aanwinst voor de chirurgische afdeling: patiënten kunnen na grote operaties goed bewaakt worden en ook wordt de ICU gebruikt bij de opvang van ernstige trauma patiënten.
De verpleegkundigen hebben geleerd alle vitale functies en de vochtbalans goed te noteren op het formulier op de plankjes die aan het voeteneind van de 4 bedden zijn gemonteerd. Alex, een van de stafverpleegkundigen heeft net een 2 jarige I.C. opleiding afgerond (gesponsord door onze stichting) en kan de andere verpleegkundigen begeleiden.
Voor de behandeling van fracturen hebben we sinds 2 jaar de SIGN pen via de SIGN foundation. De resultaten van deze SIGN pennen worden in een data base verzameld en bij goede follow-up worden de pennen gratis verstrekt.
Ook hebben we via een gift van Humedica de beschikking over meer dan 100 platen voor de behandeling van fracturen.
Voor de behandeling van osteomyelitis (botontsteking) hebben we een behandel-protocol ontwikkeld. Bij de operatieve behandeling zijn we gebruik gaan maken van zelf gemaakte antibiotica kralen. Via een gift hebben we een koffer vol clindamycine gekregen, dit is genoeg antibiotica voor minstens een jaar.
Ook zijn we verder gegaan met de VAC behandeling bij uitgebreide wonden.
Dit jaar zijn we ook begonnen met laparoscopie (kijkoperatie). Via een gift van Storz hebben we de beschikking over een complete laparoscopie toren.
Om de lokale dokters te trainen hebben we een oefenbox gemaakt, waarin ze “droog” de handvaardigheid kunnen trainen. De lokale gynaecoloog is nu voor een laparoscopie training (gesponsord door onze stichting) in India.
Via een Duitse gynaecoloog hebben we de beschikking over telepathologie.
Cytologische preparaten kunnen via internet naar een patholoog in Duitsland worden gestuurd, die dan direct een uitslag geeft.
Dit jaar ben ik ook begonnen met de retropubische prostatectomie (Millen operatie) bij mannen met een vergrote prostaat.
Dit jaar is ook voor het eerst een vijfdejaars assistent chirurgie in opleiding meegekomen. Ze heeft de opleiding in Nederland voor 10 weken onderbroken om hier ervaring op te doen. Ze kan onder supervisie de grotere operaties doen en mee helpen de lokale dokters op te leiden.
Ook hebben we dit jaar weer Nederlandse co-assistenten meelopen die hun ogen uitkijken.
Al deze vooruitgang is het resultaat van decennia lange samenwerking tussen de Oegandezen en vele vrijwilligers.
Het geeft veel voldoening om daar deel van uit te mogen maken!

• 17 Juni 2018 - 12:44

Loek Schouten:

Goed om te horen dat jullie harde werken daar ook prima resultaten oplevert.
    Heb je verslag en uitleg aandachtig gelezen, maar ,,millen operatie,, als uitleg tussen haakjes moest Ik wel zoeken.Maar dat kan je verwachten van een vleesboer.
    Wens jullie nog een pructieve tijd daar maar vergeet niet te ontspannen en ook te genieten buiten het hospitaal.
    Gr . Loek en Nel.

• 17 Juni 2018 - 13:59

Herman Veen:

Heerlijk om te lezen dat het zo goed bevalt en dat jullie zo goed werk doen.
    Complimenten en ik blijf actief meelezen.Groet de bekenden van me aldaar.
    Herman Veen

• 17 Juni 2018 - 16:30

Peter En Lily Hoogsteder:

Hoi Joke en Jaap,
    De tijd vliegt, alweer 2 maanden on Oeganda. Wat een werk is er verzet en met heel goed resultaat. Watzullen de Oegandezen daar blij mee zijn! Heel bevredigend. Je zal maar iets mankeren waar normaal gesproken niets aan wordt gedaan terwijl een heleboel kwalen telatief gemakkelijk te verhelpen zijn.
    Wij zijn u in Italie op vakantie.nu zijn we in een heel interessant gebied, het gebied vd monte Sibillini, een tamelijk hoog gebergte in midden Italie. Ook zijn we een laar dagen in de Dolomieten geweest , iets boven Merano. Hiervoor warenwe een week in le Marche. Ook heel Mooi. Hierb in midden Italie zijn de gebolgen vd aardbevingen nog duidelijk zichtbaar, veel gebouwen staan nog in de steigers en worden door banden bij elkaar gehouden.er is daardoor ook veel leegstand.
    We wensen jullie nog veel succes en sterkte, de komende tijd.
    Groeten, Lily en Peter Hoogsteder

• 18 Juni 2018 - 08:18

Harry Van Benthem:

Dag Jaap en Joke,

Geweldig, dat jullie dit doen, wij volgen jullie verslagen met grote interesse. Hebben jullie nog tijd voor de nodige ontspanning?

Jaap, van 27 aug tot 31 aug hebben we met ons clubje geplant om in Fiesch te gaan fietsen. We kijken er naar uit en gaan ervan uit dat jij ook weer mee fietst. Onze deelname is dit jaar groter en onze "hobby kok" John is natuurlijk aanwezig.
    Jullie reisverslag stuur ik door naar mijn fietsvrienden.

Groeten en tot ziens in Fiesch.

Mieke en Harry

• 18 Juni 2018 - 09:56

Jan Doesburg Smits:

Hallo Jaap en Joke,
    Leuk om weer deel te mogen uitmaken van de groep mensen met wie jullie alle wederwaardigheden in Oeganda delen. Respect voor het mooie werk dat jullie verrichten. Fijn voor jullie beiden dat je het met elkaar kunt doen.
    Er is duidelijk veel vooruitgang geboekt, waarschijnlijk ook in jullie afwezigheid. Het moet jullie veel voldoening geven, bij terugkeer te kunnen constateren dat zaken die jullie in gang hebben gezet, verder ontwikkeld zijn.
    Jullie lijken ook wel een hele staf om je heen te hebben verzameld. Niet alleen inheemse medewerkers, maar ook artsen/specialisten in opleiding, die, onder heel andere omstandigheden dan in Nederland, de kneepjes van het vak geleerd krijgen. Zo blijft Jaap toch ook nog een beetje de docent die in hem schuilt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Joke.
    Ik hoop dat jullie nog lange tijd dit werk kunnen blijven doen. Onbetaalbaar!
    Ik zie uit naar jullie volgende verslag en wens jullie een fijne tijd.

• 19 Juni 2018 - 11:41

Ria Van Roon:

Hallo Jaap en ook Joke,
    Wat is het lang geleden dat ik je heb gezien Jaap, en eigenlijk ook nooit meer iets gehoord. Vandaag lees ik nu het reisverslag op de chirurgenmail van het Spaarne Gasthuis. Erg goed om te lezen dat jullie dit mooie werk nog steeds kunnen doen. Ik hoop dat jullie dit nog lang kunnen doen samen want er wordt daar dankzij jullie heel veel bereikt.
    Groeten,
    Ria van Roon, 1 van de oud secretaresses

• 21 Juni 2018 - 08:25

Anne Storm:

Ha Jaap en Joke,

Indrukwekkend wat jullie daar allemaal voor elkaar krijgen. In een tijd waarin er nogal eens te gemakkelijk langs elkaar heen wordt geleefd is het prachtig te constateren dat er gelukkig ook mensen zijn zoals jullie. Grote bewondering voor jullie en je team. Tot spoedig thuis.

Zomergroet, Anne en Jola

• 25 Juni 2018 - 08:01

Jeroen:

Hoi pap,

mooi verslag, helemaal nu ik er een beter beeld bij heb. Vandaag weer aan het werk en dat is wel even wennen na drie weken Oeganda.

Geniet nog even van de laatste dagen en tot snel in Nederland.

Groetjes en liefs ook aan mama,

Jeroen

• 17 Juli 2018 - 10:06

Jan Kooyman:

Dag Jaap en Joke,
    Wat een fantastisch werk verrichten jullie!! Zat aan je te denken en dus even googelen, vervolgens al deze berichten gelezen. Geweldig!
    Vele groeten en hopelijk nog eens tot ziens!
    Jan Kooyman

• 10 September 2018 - 17:30

Ramon Chaigneau:

Hi Jaap, wij hebben elkaar gesproken op St. Maarten. Zou u met mij contact willen opnemen ;)? Wij hadden namelijk nog wat afgesproken met elkaar. Hoor graag van u.

Fijne dag!

Groeten,
    Ramon Chaigneau

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014