Dorothy, de koe van het Agriculture Project. - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Dorothy, de koe van het Agriculture Project. - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Dorothy, de koe van het Agriculture Project.

Door: Joke, geschreven vanuit Rabat op 7-9-15

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

07 September 2015 | Oeganda, Mutolere

Dit is ons laatste reisverslag van Oeganda 2015:

Als Jaap en ik ’s morgens om vijf voor half negen de deur uit gaan schijnt de opkomende zon ons recht in het gezicht. Terwijl we naar het ziekenhuis lopen, vliegen de Ibissen luidkeels lachend over ons hoofd. Aan onze linkerhand komen we langs de moestuinen van het Agriculture project met daarachter een stal. Ik probeer een glimp op te vangen van Dorothy, de Friese koe die drachtig is. Rechts van ons ligt de machtige Muhabura, de 4127 meter hoge vulkaan. Het ziekenhuis ligt op 2000 meter hoogte. Ik denk aan de gloeiende massa in het binnenste van de aarde…hoe dun zou de aardkorst zijn waar ik nu overheen loop?
‘Whaha!’ lachen de Ibissen ‘Whahaha!…rare blanken met je hulpverlening!’
We bevinden ons op de evenaar. De natuur is hier de baas.
Muhabura is groot en eeuwig, wij zijn klein en sterfelijk. Zo is het.

Het Agriculture Project gaat uit van het Public Health Center van het St. Francis Hospital en wordt ondersteund door een grote organisatie ‘Sustain for Life’.

Op een dag ga ik er tussen de middag heen en maak ik kennis met Keneth Byarugaba, de manager van het Agriculture Project. Hij neemt me mee op een rondleiding.
Hij vertelt me dat er iedere twee maanden een cursus voor de mensen uit de omgeving van het ziekenhuis is. Ze leren ecologisch verbouwen in de moestuinen op het ziekenhuis terrein. Om er op toe te zien dat de cursisten het geleerde zelfstandig kunnen toepassen op hun eigen grond, bezoeken de docenten de cursisten thuis.
Dit lijkt mij een zeer sterk punt van de cursus.
Al eerder vertelde ik dat de arme mensen hier vrijwel uitsluitend bonen en aardappels eten. Ze hebben geen honger maar lijden toch aan ondervoeding. De gevolgen daarvan zien Jaap en ik dagelijks op de chirurgische afdeling: veel infecties en een vertraagde wondgenezing.
Het Agriculture Project leert de boeren niet alleen hoe ze hun oogst kwalitatief en kwantitatief kunnen verbeteren maar ook waarom een gevarieerde voeding belangrijk is.

Als Keneth en ik bij de stal aankomen zie ik een groep kleine mensen kletsend en zingend aan het werk in de moestuin. Het zijn Batwa ofwel Pygmeeën. Keneth superviseert hen. Als de Batwa’s hun diploma hebben gaan ze terug naar hun stam om de kennis door te geven. Even verderop zie ik een groot hok op palen waar konijnen in zitten. Daarnaast staat Dorothy buiten haar stal te snuiven en gedroogd gras uit een ruif te trekken. Dorothy is als drachtige Friese koe gekocht in Rwanda, twee uur rijden van Mutolere. Inclusief transport kostte ze ruim € 600,-.
Van het geld dat een Friese koe gedurende haar leven opbrengt kan een Oegandees de basisschool, middelbare school en universiteit opleiding van 1 kind betalen. Maar Dorothy is eigendom van het Agriculture Project en haar melk wordt straks aan de kinderafdeling gegeven.
Een aantal dagen later klopt er iemand op onze voordeur: ‘Dorothy has produced!’
Het is Gregory, de energieke jonge Batwa die overdag in de moestuin werkt en ’s nachts bewaker is van onder andere ons huis. Gregory is een heel gemotiveerde cursist die na afloop naar zijn dorp terug gaat om de opgedane kennis en vaardigheden in praktijk te brengen. De bevalling was goed gegaan en het nieuwgeboren stiertje heet Ambrosius.
Zie de foto’s!

• 07 September 2015 - 20:57

Pim En Rita:

Beste Joke en Jaap,

Dank voor dit "agrarisch" nieuws. Is dit de laatste brief omdat jullie naar Nl teruggaan? Zit jullie taak erop?

We hebben bewondering voor wat jullie daar presteren.

Hartelijke groeten van Pim en Rita

• 08 September 2015 - 10:27

Peter Van Leeuwen:

Beste Joke en Jaap,

Ik ga over 2 weken mijn Afrika-doop beleven met een 3-weekse self-drive safari door Namibie, samen met 1 van onze dochters. Niet te vergelijken met jullie avontuur (en voor ons puur vakantie), maar wel spannend. Ik hoor altijd van iedereen dat Afrika je kan 'pakken' als je het eenmaal hebt meegemaakt. Ik ben benieuwd.
    Ik begrijp dat jullie (tijdelijk ?) weer terugkomen naar Nederland. Petje af voor jullie enorme inzet voor de lokale bevolking, diep respect!

Na mijn vakantie denk ik jullie nog beter te kunnen begrijpen.

Groeten,
    Peter.

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014