Before lunch… - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Before lunch… - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Before lunch…

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

27 Mei 2017 | Oeganda, Mutolere

Ik zit te typen voor het raam. Twee jongetjes zijn voor het huis aan het Guava’s jatten. Ze hebben niet in de gaten dat ik ze zie. De Guava boom is van mijn buurvrouw Waltraud en de jongetjes zijn op hun hoede voor de tuinman. Een van de jongetjes, hij heeft een veel te groot rood T-shirt aan dat duidelijk van zijn oudere broer(s) is geweest, sluipt nu weer langs mijn raam. Hij springt op het muurtje en grist een paar Guava’s uit de boom. Hij rent op blote voeten over de stenige grond terug achter het hoekje van de muur. Daar ligt zijn vriendje naast zijn geiten in het gras. Hij knabbelt lekker aan zijn reeds buitgemaakte Guava’s, in zijn veel te grote paarse T-shirt dat duidelijk van zijn oudere broer(s) is geweest.
Ineens staan ze op en lopen weg met hun geiten. Even later zie ik Emmanuel de tuinman voorbij komen.
‘Tuintje sluipen’ en ‘appeltjes jatten’ wie heeft het niet gedaan?

Maar ik wilde iets vertellen over het belang van LUNCHTIME in Oeganda.

Op vrijdag ochtend wil ik bij drie patiënten een VAC-verband aanleggen. Dit is een machientje dat vacuum zuigt aan de wond. Dit versnelt de wondgenezing van binnenuit.
Ik heb een planning in mijn Mzungu* hoofd waar geen speld tussen te krijgen is.
Timing is helemaal mijn ding en thuis in Nederland is de kookwekker mijn beste vriend.
Twee van de patiënten krijgen pijnstilling vooraf. Dat is een pethidine injectie die een klein half uurtje moet inwerken. En twee patiënten moeten hun oude verband losweken in een emmer met warme OMO.
Terwijl bij de ene patient de pijnstiller inwerkt kan de ander mooi met zijn poot in een emmer omo. Die twee werk ik eerst helemaal af. Ziezo niets aan het handje dacht ik nog. Nu heb ik nog ruim een half uur om de grote laatste grote wond te doen bij John, en dan zijn we allemaal klaar BEFORE LUNCH.

Even uitleggen: LUNCH is heilig en begint strikt om 13.00 en geen seconde later.
Om 13.00 stroomt de zaal vol met familie. Zij hebben hun pannen tot de rand toe gevuld met ‘potatoes en beans’.
Het moment dat de zaaldeuren opengaan is de deadline, daarna ben je kansloos.

Om 12.00 (een uur voor LUNCHTIME dus) had ik al aan een stafverpleger gevraagd of hij John zijn 100 gr. pethidine wilde geven. Dat zou hij doen.
Ik kom even voor 12.30 bij John’s bed met mijn VAC-spullen en vraag hem (ondersteund met gebarentaal want hij spreekt geen Engels) of hij zojuist een injectie heeft gehad. Yes is zijn antwoord.
Ook had ik Lawrence de wound-dresser gevraagd om de verbandkar te brengen. I’m coming zegt hij.
Ik besteed de tijd nuttig door samen met een student-nurse de grote pleister rondom alvast van John’s behaarde been af te trekken. Hij piepte er behoorlijk over voor iemand die een shot pethidine heeft gehad.
Lawrence bleef intussen weg met zijn steriele verbandkar dus ik ging hem maar eens ophalen.
Ik keek naar de klok en zei dat we nu wel een bedscherm moesten hebben want straks loopt het vol op zaal. John had zijn shot pethidine al in zijn lijf dus het moest nu wel gebeuren, LUNCHTIME of niet.
Ineens stak de stafverpleger zijn hoofd om het scherm met in zijn handen een tray met injectiespullen …ik werd opgehouden door iets anders, zei hij, zal ik hem nu zijn pijnstilling geven?

Lawrence legt me uit: 'als een patient geen Engels kan, zal hij al je vragen standaard met ‘yes!’ beantwoorden'.
Intussen was het ‘vijf voor LUCHTIME’ geworden...
Na overleg hebben we John’s been provisorisch terug ingepakt en hem AFTER LUNCH (na 15.00) zijn pethidine gegeven.
Het was een karwei om het oude verband uit de grote en diepe wond te trekken. De pethidine werkte gelukkig prima.
De wond was enorm vooruit gegaan, wat een zeer hoopgevend resultaat is van de eerste vier dagen VAC-therapy voor deze patient. Hij moet nog wel een paar weken…
Met dank aan onze donoren van KCI, die deze VAC therapy hebben mogelijk gemaakt voor de allerarmste mensen hier in het zuid-westelijke puntje Oeganda!

Mzungu= blanke, westerse

• 29 Mei 2017 - 10:51

Marloes :

Het ontroert mij te lezen met hoeveel passie jullie aan het werk zijn. En wat geweldig dat de VAC therapie zo positief ontvangen wordt door iedereen. De twee pompen maken overuren... veel succes ! Groeten Marloes

• 02 Juni 2017 - 18:55

Jan Doesburg Smits:

Hallo Joke&Jaap,
    Gelukkig hebben ze in Oeganda gewoon ook slimme, stoute 'Jantje zag eens pruimen hangen' jochies en waarschijnlijk ook meisjes. En er zullen ook wel heel boze eigenaren zijn om ze weg te jagen. Jeugd is overal hetzelfde, denk ik.
    Dat 12.00 uur een onverbiddellijk tijdstip is waarvoor alles dient te wijken, heeft voor jullie natuurlijk wel zijn voordelen. Joke geeft zelf aan dat zij een timefreak is en kan dus alle werkzaamheden op dat stopsignaal afstemmen. Bovendien worden jullie zelf ook gedwongen om tussendoor tijd voor jezelf te nemen en wat te eten. Of dat nu perse bonen en aardappels moeten zijn.... Ik hoop dat er voor jullie af en toe ook wat lichters te halen valt.
    Bij wondverzorging denken wij, leken, vaak aan wat Betadine en een pleistertje, in het ergeste geval een verbandje, maar uit jullie verhaal komt een complete operatie naar voren. Mooi dat je na wat miscommunicatie ook resultaat ziet: mensen worden beter!
    Ga vooral zo door, wij volgen jullie op de voet!

• 07 Juni 2017 - 21:32

Loek Schouten:

Hoi Jaap en joke,
    Wat een verslagen zeg.
    Realiseer me weer hoe goed wij het hier hebben.
    Goed om te lezen dat jullie werk zulke goede resultaten oplevert
    Gr. Loek

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014