Een werkdag - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Een werkdag - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Een werkdag

Door: Joke en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

15 Mei 2017 | Oeganda, Mutolere

'Dit is een goed verhaal voor ons reisblog!' Dat denk ik iedere dag wel een paar keer...en aan het eind van de dag is het teveel om op te schrijven geworden.
Goed, daar gaat ie:
We begonnen de week zoals altijd met de maandagochtend meeting. Om half negen komen alle hoofden van alle afdelingen bij elkaar in het 'administration block' om de bijzondere gevallen te bespreken en van elkaar te leren. Uitzonderlijk voor een Afrikaans ziekenhuis. Dokter Coda bespreekt een patient. Hij is een Amerikaanse kinderarts die hier al vele jaren een aantal maanden komt met zijn vrouw Martha. Deze ochtend herhaalt hij zijn quote: 'More is missed by not looking than by not knowing'. Deze uitspraak heb ik meteen van hem gejat om te gebruiken tijdens het werken met de leerling verpleegkundigen!
We eten vaak samen na het werk met andere vrijwilligers. We zien veel harde dingen op de afdeling maar tegelijkertijd is er meer dan genoeg om te lachen met elkaar.
Na de ochtendbespreking waarin ook Jaap zijn operatie van de vorige avond heeft besproken wandelt ieder naar eigen zijn afdeling. Ik loop samen op met Aloysius. Aloysius is het hoofd van de verpleegkundige staf van de chirurgische afdeling. Hij heeft dit jaar teamverpleging gerealiseerd. Dit is een enorme stap vooruit.
Omdat we hier nu al vier jaar komen kunnen we zo goed zien dat het hier ter plekke wel degelijk vooruit gaat. Helaas is dat niet het geval in ieder Oegandees ziekenhuis. Met name in de overheids ziekenhuizen is de toestand vaak schrijnend. Artsen werken er maar 1 dag in de week , strijken wel het hele overheids salaris op en beunen bij in privé klinieken. Gelukkig wordt er in het St. Francis ziekenhuis wel met toewijding gewerkt en de steun vanuit het buitenland draagt daar heel erg veel aan bij.
Het gaat om educatie en bewustwording en dit gaat hand in hand met de juiste materiële vooruitgang.
Jaap is geweldig bezig! Ze adoreren hem hier en terecht! Ik mag dit niet plaatsen van Jaap maar ik doe het lekker toch haha!
Dank voor alle reacties! Jullie kijken over onze schouders mee en dat is super!
Oja, wat gebeurde er nog meer vandaag?
Jaap: zaalronde langs ca. 55 patiënten. Daarna nieuwe pt. gezien.
Brandwond behandeld. Twee osteomyelitis pt. behandeld. Bananen opgegeten die Joke heeft gebracht. Naar een bot tumor gekeken. O.a.
Joke: Wond verzorgd bij een VAC-patientje, idem bij een jonge man.
RUTF (ready to use therapeutical food ofwel plumpy nuts) gehaald samen met drie leerlingen voor osteomyelitis patientjes.
Bananen voor Jaap gekocht bij de poort+mango sap. Bij Jaap afgeleverd maar hij stond in een anus te wroeten.
Denk niet dat het werk erg romantisch is!
Daarna thuis gedouched en gegeten. Vervolgens de playroom gedaan, zoals altijd erg leuk met de kinderen.
Nog even langs onze verlamde patient buiten in de tuin gewandeld voor een gesprekje. Hem wat melk en fruit gegeven.
De verpleging had hem op zij buik gelegd om de huid op zijn stuit en heupen te ontzien.
Nu zitten we samen buiten in avondlucht in de Travelers Rest te eten en te internetten!

PS: op een van de foto's zie je Marc Bretveld bezig om Oegandezen op te leiden tot onderhoudstechnici. Sun4water is een purifier. Een van de kinderen sabbelt aan een zakje RUTF.

• 15 Mei 2017 - 19:46

Astrid Van Tilborgh:

Hallo Joke en jaap

Ik heb mogen zien hoe geweldig jullie je werk doen. Het is een bijzondere plek en ik hoop dat wij met elkaar tot een mooi project gaan komen. Het wordt bij ambulance oost goed ontvangen. Zodra jullie terug zijn hebben wij contact.
    Groet Astrid van Tilborgh

• 15 Mei 2017 - 20:13

Peter Van Duyn:

Leuk en leerzaam om al jullie verslagen te lezen.
    Succes en groeten, Peter van Duyn.

• 15 Mei 2017 - 21:28

Pauline:

Ciao Jaap en Joke,

Leuk om over julie schouders mee te kunnen lezen. En wat moest ik lachen om de banaan, heel herkenbaar van Jaap !!
    En Jaap zou Jaap niet zijn dat hij geen credits wil. Goed dat je het toch zegt !! Maar ook jij doet geweldig werk !!
    Succes
    Groet
    Pauline

• 15 Mei 2017 - 21:52

Jola En Anne Storm:

In en in triest dat het in grote delen van de wereld zo'n chaos is in de gezondheidszorg. Maar wat een geluk dat er dan mensen zijn zoals jullie. Druppel op de gloeiende plaat? Wellicht. Schrijnend te lezen hoe de artsen ter plaatse hun verantwoordelijkheden verkwanselen. Komt het ooit nog goed daar? Top wat jullie doen, grote bewondering. Succes en liefs. Jola en Anne

• 16 Mei 2017 - 09:19

Annetta Tefsen:

Lieve Jaap en Joke.

Jullie in Oeganda en wij vertrekken vandaag naar China naar Boris en Jolien .
    Het was weer een mooi verhaal , iedere dag anders.
    We blijven het volgen.
    Wat leuk dat Jolien in Juni komt!!
    Liefs Annet

• 16 Mei 2017 - 12:12

Jan Doesburg Smits:

Hallo Jaap en Joke,
    Ik zie ineens dat ik een eonde achterloop met mijn achtervolging. Ik heb afgelopen week een kwartet Engelse motorrijders (vrienden uit Weymouth) bij mij te logeren gehad en dus was het wat druk in mijn appartementje. Als je vier jaar alleen hebt geleefd op 82 m2, heb je ruimte genoeg. Met zijn vijven is dat een ander verhaal. Maar nog steeds veel luxer dan de omstandigheden waarin jullie doelgroep verkeren.
    Wat jammer dat corruptie ook onder medici bestaat. Geld dat zoveel beter besteed had kunnen worden en gewoon in de zakken van zulke lieden verdwijnt. Moet ook voor jullie vaak heel frustrerend zijn.
    Goed om te lezen dat na een pittige werktijd ook tijd bestaat voor ontspanning. En Joke: blijf Jaap tussendoor zijn banaantjes maar voeren. Met jouw aandacht houdt hij het beslist langer vol. Hij zal overigens ons donderdagse bitterballetje wel missen, maar die komen wel weer terug.
    Veel werkplezier!
    Groet,
    Jan

• 16 Mei 2017 - 14:42

Rita En Pim Boer:

Beste Joke en Jaap,

Steeds weer lezen we over jullie fantastische werk. En wat goed dat je blijvende verbeteringen ziet na vier jaren hard werken.
    Het is al vaker gezegd: Joke, je schrijft goed genoeg om deze verhalen bv. aan te bieden aan het Haarlems Dagblad, dat toch ook een paginagroot artikel weidde aan het vertrek van Jaap bij het Spaarne Gasthuis.

Hartelijke groeten,

Rita en Pim

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014