Het INO in Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Het INO in Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Het INO in Rabat

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

16 September 2015 | Marokko, Rabat

Onze missie is het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg in Marokko.
We zijn nu ruim een week aan het werk in het Nationaal Kankerinstituut, ofwel het Institute Nationale d'Oncologie.
We zijn hiervoor gevraagd door chirurg professor Raouf Mohsine.
Het is een mooi gerenoveerd ziekenhuis met een prachtige nieuwe vleugel waar technisch en organisatorisch veel mogelijk is. Het geld komt van een stichting die als beschermvrouwe de Koningin van Marokko heeft.
Jaap opereert mee en observeert en luistert. Ik loop mee met de verpleging op de afdeling chirurgie 2 en op de intensive care. Ik heb gesproken met afdelingshoofden en met de diëtiste.
Een van de belangrijkste pijnpunten is dat de vier oudere chirurgen nauwelijks communiceren en daardoor ontbreekt een effectieve samenwerking.
Wordt vervolgd.

PS: hierbij een foto van het Instituut, en ook een foto van onze overbuurman op vijf hoog die de was ophangt.

Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014