De gitzwarte keerzijde van de parel van Afrika. - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu De gitzwarte keerzijde van de parel van Afrika. - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

De gitzwarte keerzijde van de parel van Afrika.

Door: Jaap en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

21 Juni 2015 | Oeganda, Mutolere

Oeganda wordt wel de parel van Afrika genoemd.
In de Lonely Planet reisgids van East Africa wordt het Zuid-Westen, waar wij zitten, het mooiste deel genoemd van deze parel vanwege de prachtige groene landschappen, de meren, de vulkanen en de oerwouden met de bedreigde berggorilla’s.

Tot nu toe hebben we mooie verhalen gedeeld met jullie als lezers van dit blog. Uganda heeft echter ook duistere kanten. Na lang aarzelen hebben we besloten om het volgende zeer aangrijpende verhaal met jullie te delen.

Auteur: Jaap

Nadat we vorig jaar uit Oeganda waren teruggekomen was ‘Serious Request’ in Haarlem op de Grote Markt. Dat is dat evenement waarbij drie discjockeys zich een week lang opsluiten in een glazen container om geld in te zamelen voor een goed doel. Deze keer was het doel de bestrijding van seksueel geweld tegen meisjes en vrouwen in de wereld. Ik was op de Grote Markt gaan kijken en moest denken aan een patiente van vorig jaar in Oeganda. Ik werd toen op de afdeling geroepen om te kijken naar een ongeveer 55 jaar oude vrouw die een rectum prolaps zou hebben (verslapte anus spier waar een stuk darm uitpuilt). Toen ik de patiente onderzocht bleek er geen rectumprolaps te bestaan maar zag ik dunne darm die via de vagina naar buiten was gezakt. Bij navragen bleek de vrouw bewerkt te zijn met een houten paal. We hebben de patiente direct geopereerd. Via de buik is de dunne darm weer opgehesen en van binnenuit is het gat in de vagina gesloten. Na de operatie is het goed gegaan. De vrouw wilde met niemand over het gebeuren praten.
Dit verhaal vertel ik omdat we vorige week opnieuw een dergelijke patiënte binnen kregen.
Om tien uur ’s avonds werd ik gebeld voor een negen jarig meisje die in een stok zou zijn gevallen.
Het meisje had een scheur in de vagina en was in shock met een bolle buik.
We hebben direct geopereerd. In de buik stond bloed maar we troffen ook voedselresten aan.
De stok/speer/ijzeren staaf ? had via de blaas, de dunne darm, achter de alvleesklier langs een perforatie gemaakt in de achterkant van de maag. Daar was moeilijk bij te komen dus hebben we de voorkant van de maag geopend, een hele maaltijd uit de maag verwijderd en het gat in de maag van binnenuit dichtgemaakt. De scheuren in de dunne darm werden gehecht, evenals de opening in de blaas. Gedurende de hele operatie echter was de beademing niet optimaal. Nadat we de buik hadden gesloten, met veel moeite vanwege de opgezwollen darmen, kreeg de patiente een hartstilstand. Na 45 minuten tevergeefs reanimeren overleed het meisje op de operatietafel.
Niemand van de familie wilde over het voorval praten. De moordenaar loopt dus nog steeds op vrije voeten rond in de parel van Afrika.

• 21 Juni 2015 - 18:06

Wim De Groot:

Tsja, afschuwelijk natuurlijk. En nee, niet te "liken". Denk dat jullie je we af en toe machteloos zullen voelen (= evenveel macht als ik vanuit Haarlem, maar nu met je neus er bovenop...)
    Hoop dat jullie kunnen blijven betekenen voor de vele zaken waar de werkelijkheid wat minder wreed is.
    Sterke, liefs, Wim

• 21 Juni 2015 - 20:42

Marion:

Ik snap jullie aarzeling om dit verhaal te delen. En wat moet het een gevoel van machteloosheid oproepen dat dit meisje niet te redden was. Maar wat ben ik blij dat jullie daadwerkelijk iets goeds kunnen doen. Zelfs een klein kaarsvlammetje is in staat de duisternis te verdrijven.
    Dikke knuffel en diep respect,

Marion

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014