Enoch - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Enoch - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Enoch

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

22 April 2015 | Oeganda, Mutolere

Het is mijn eerste playroom ochtend. De vouwblaadjes en schaartjes liggen klaar op de lage ronde tafel waaromheen de kleurige houten bankjes staan.
Enoch is de eerste die binnenkomt. Even later wordt Karen gebracht door haar moeder. Daarna komt een verpleegkundige binnen met een klein verlegen meisje aan haar hand waarvan ik de naam ben vergeten. En als laatste komt Monica, een meisje van zo’n jaar of tien binnen en gaat in de kring rond de knutseltafel zitten.
Vier kinderen in totaal. Om de kinderen aan mij te laten wennen heb ik de twee moeders (inclusief baby in draagdoek) en de verpleegkundigen niet weggestuurd maar in het creatieve spel betrokken.
Het kleine meisje zit onbeweeglijk met een viltstift voor een leeg blaadje en wordt steeds kleiner en stiller. Ze wil echt helemaal niets…ondanks dat de verpleegkundige haar probeert gerust te stellen.
Dan komt er een oudere verpleegster binnen lopen en zij vertelt ons dat dit meisje na een ongeval is opgenomen met een kapot been. Er was geen familie bij haar en haar moeder is haar pas na een aantal dagen komen opzoeken. Toen de moeder onlangs kwam wilde het kind niets meer van haar weten. Ik zeg dat ik blij ben dat ze me dit vertelt en geef het kind verf met veel zwart, rood en en kwasten om te smeren. Samen met de lieve stimulerende verpleegster naast haar is het meisje toen gaan schilderen. Daarna geven we ook kobaltblauw, fel groen en geel. De twee uurtjes vliegen om. Na afloop plakken we het schilderij aan haar bed en als ik even later langsloop is ze met een voorzichtige lach op het gezicht met de ballon aan het spelen. Er staat een volwassene bij haar (de moeder?).

Maar nu over Enoch.
De Engelse kolonisatie heeft ervoor gezorgd dat veel Oegandezen bijbelse namen hebben van grote eerbiedwaardige heiligen en profeten. Zoals Immanuel, Inviolata, Immaculate, of Pontius. Of andere mooie namen zoals Godfrey, Precious, Grace of Anastasia
Dit snotaapje heet dus Enoch. Hij zit een beetje afwezig te knippen in een vouwblaadje. Maar dat blijkt later schijn want hij was gewoon druk bezig om speelgoed ongezien te laten verdwijnen in zijn veel te grote broek.
Ik dacht nog steeds dat Enoch het buskruit niet had uitgevonden, maar als we het laatste kwartier een spelletje memory spelen wint hij tot mijn verrassing dik. Hij had natuurlijk de buit al binnen en kon zich onverdeeld aan het memoryspel wijden. Hij won dus ook nog een klein mini-autootje.
Na afloop van de playroom liep ik nog even naar de kleine zaal met zes chirurgische kinderbedden en zag dat Enoch het autootje zomaar aan zijn buurjongetje gegeven had. Ik prees hem en gaf hem natuurlijk nog een extra schouderklopje als beloning voor zijn goede gedrag.
Tot zover ging alles goed voor Enoch. De reden dat ik langs de kinderen liep was dat ik ervoor wilde zorgen dat de aan bed gekluisterde kinderen die niet naar playroom kunnen ook een passend speeltje zouden krijgen. Ik liep dus weer weg om nog drie speeltjes op te halen. En niet om weg te blijven zoals mijn lieve Enoch dacht. Even later kom ik terug en het valt mij op dat Enoch als mij ziet nogal begint te zweten. Ik vraag aan zijn moeder of hij erg moe is maar ze verstaat geen Engels. Dan zie ik dat Enoch zijn autootje weer in zijn hand heeft en zijn vriendje intussen met een schaartje uit de playroom bezig is. Hij ziet op zijn beurt weer dat ik het zie en het zweet parelt op zijn kroezebolletje. Omdat zijn ouders erbij zijn besluit ik het er nu bij te laten. Ik wandel naar huis om te lunchen en besluit dat ik Enoch hier niet mee weg laat komen.
Wordt vervolgd, en dan hopelijk met een foto van onze kleine vriend.

Joke.

• 22 April 2015 - 22:18

Ester De Blocq Van Kuffeler:

Lieve Joke,
    Ik dacht nu het voorjaar is, weer eens te bellen om een rondje wildplukken te gaan doen met je. Dat wordt dus iets later...
    Leuk dat jullie weer samen aan een nieuw avontuur zijn begonnen. Ik wens je veel inspiratie en geluk.
    Liefs Ester

• 08 Mei 2015 - 21:53

Claire:

Hi Joke and Jaap, I can follow the picture in your blog and some of the sense of what you are doing. We had a Enoch with us in the bus with Jannet. Probably not a very common name.

Go well,

Claire

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014