Waar alles om draait… - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Waar alles om draait… - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Waar alles om draait…

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

19 September 2015 | Marokko, Rabat

Terwijl jaap bezig is op de OK, krijg ik een rondleiding door het hele gebouw van de bewaker/gastheer van de afdeling chirurgie van het INO. Hij spreekt naast Arabisch en Frans behoorlijk goed Engels. En bovendien aardig wat Nederlands want hij is getrouwd met een Nederlandse.
Het gebouw is indrukwekkend, mooi en schoon. De mensen die er werken zijn prachtig en dynamisch. Ik heb echter al een week op de afdeling meegelopen en weet inmiddels dat binnen deze mooie muren de samenwerking en communicatie nog veel te vaak onaanvaardbaar tekort schiet. Met alle gevolgen voor degene waar alles om draait: de patient.

Als we in het gebouw komen waar de patiënten voor hun chemotherapie komen zie ik dat de hal helemaal vol zit, ik schat wel 150 mensen. Ik vraag aan twee verpleegkundigen die zitten te pauzeren of er ook eenvoudig voorlichtingsmateriaal is voor de patiënten. Ze vertellen me dat de patiënten ongeschoolde arme mensen zijn die hier geconfronteerd worden met zeer geavanceerde behandelingen. Ze komen vaak van honderden kilometeres ver. Zij kunnen het allemaal niet bevatten. Ze zijn angstig. Dit alles maakt het opnemen van informatie bijna onmogelijk.
De oudste verpleegster reageert nuchter: ’voorlichting geven aan deze mensen is onmogelijk en bereik je hier niet met pen en papier’. De jongste van de twee verpleegkundigen vertelt me dat ze probeert hier een boek over te schrijven. Maar haar collega praat door: ’het begint er al mee dat de de patiënten niet snappen dat ze op tijd moeten komen. De afspraken voor de chemo behandeling worden gepland vanaf 8.00. maar dan komt er geen patient opdagen. Vanaf 12.00 loopt het ineens vol met gevolg dat het voor ons hollen of stilstaan is. Soms komt een patient de behandelkamer in vergezeld door wel tien familieleden’.

• 21 September 2015 - 18:58

Jeroen:

Naast wederom een mooi verhaal ook hele mooie foto's mam! Moet ik jullie komen ophalen van Schiphol btw? App me ff wanneer jullie aankomen. X

Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014