De smokkelaar uit Rwanda. - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu De smokkelaar uit Rwanda. - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

De smokkelaar uit Rwanda.

Door: Jaap en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

11 Mei 2015 | Oeganda, Mutolere

Het St.Francis Hospital waar we werken ligt maar twintig minuten rijden van de grens met Rwanda.
In Rwanda over de grens leven mensen van dezelfde stam als hier bij ons en zij spreken dezelfde taal. Hoewel er een officiële grens is zijn er talloze paadjes door het oerwoud waarlangs de mensen over en weer gaan. Het schijnt dat er flink gesmokkeld wordt, onder andere sterke drank. De grenssoldaten die moeten voorkomen dat er gesmokkeld wordt zijn zelf zo corrupt als wat.
Ze huren jonge jongens in om de drank over de grens te smokkelen.
Drie weken geleden werd zo’n jongen in het ziekenhuis opgenomen omdat hij bloed en bloedstolsels plaste. Het verhaal was dat hij onenigheid had gekregen met de grenssoldaten over zijn ‘smokkelloon’. Ze hadden ruzie gekregen en de jongen was in zijn rechterflank gestoken met een mes. Hij wist met mes en al te ontkomen. Eenmaal veilig ontdekte hij pas dat er een mes in zijn lijf zat. Hij heeft het zelf uit zijn lichaam getrokken. Het mes was best lang.
Het kleine wondje had hij laten hechten in een kliniekje ergens in Rwanda. Later ontdekte hij dat hij bloed plaste en besloot zich te melden in het St. Francis Hospital waar hij meer vertrouwen in had dan in het ziekenhuis in Rwanda. We namen de jongen in het ziekenhuis op ter observatie.
Inderdaad plaste hij puur bloed. Zijn Hb bleek 4 (normaal 10-12). Hij kreeg bloedtransfusies. Vaak houdt het bloeden na een niertrauma vanzelf op. Helaas bij hem niet want na verscheidene bloedtransfusies bleef het Hb laag. In Nederland zou je onder andere vaatfoto’s en een ct-scan laten doen om te kijken wat er aan de hand is. Dat hebben we hier allemaal niet, alleen echografie. De Oegandese gynaecoloog is hier het meest bedreven in het doen van een echografie. Bij de echo was de linkernier normaal. De rechternier kwam niet duidelijk in beeld als gevolg van de messteek. Ook was te zien dat de blaas gevuld was met bloedstolsels. Na twee en een halve week besloten we om te opereren. Bij de operatie bleek de rechternier compleet doormidden te zijn gesneden en hebben we deze nier verwijderd. Ook hebben we de blaas geopend en alle bloedstolsels verwijderd.
In Nederland zou deze patiënt na de operatie naar de intensive care gaan voor een goede bewaking. Hier ging hij gewoon naar de mannen zaal met 24 andere patiënten.
Het is belangrijk om na de operatie de urine productie te meten om te kijken of zijn overgebleven nier het goed doet. Toen ik de volgende ochtend kwam kijken hoe het met de patiënt ging, bleek de urinezak door het familielid die de patiënt verzorgt te zijn geleegd en door de wc gespoeld. Het familielid is op z’n hart gedrukt dat dat niet de bedoeling is. Gelukkig is de urine weer helder en de patiënt herstelt goed.

Afgelopen zaterdag waren we uitgenodigd op het bruiloftsfeest van de hoofdzuster van de afdeling chirurgie. Na een dienst van twee en een half uur volgde een receptie waar zo’n duizend gasten aanwezig waren. Hierbij enkele impressies.

• 11 Mei 2015 - 19:51

Pim Boer:

Beste Joke, je schrijft zo aardig over jullie ervaringen dat een krantenredactie misschien wel interesse heeft ze te plaatsen.

Groet van Pim en Rita

• 12 Mei 2015 - 10:38

Floor :

Dag Joke en Jaap,

Wat een belevenissen weer! Gelukkig met een goede afloop. Wens jullie nog heel veel plezier en succes in de komende weken. Geniet ervan en tot in NL.

Liefs, Floor

• 12 Mei 2015 - 11:32

Jan Doesburg Smits:

Hallo Joke en Jaap,
    Wat geweldig dat jullie dit werk weer doen. Het moet ook een mooie ervaring zijn als je resultaat boekt, terwijl de omstandigheden heel lastig zijn. Het lijkt mij een fantastische invulling van de tijd die ontstaan is na het afscheid van het KG, dat inmiddels is omgedoopt tot Spaarne Gasthuis. Voor ons wel weer wennen.
    Goed dat er ook redelijk veel tijd voor ontspanning is. Je bent tenslotte niet voor niets met pensioen gegaan.
    Ik kom net van een controle-afspraak met dokter Rijbroek. In Noord was het erg hectisch: vakantietijd, dus veel personeel afwezig, terwijl de patienten gewoon blijven komen. Daarbij nog wennen aan een nieuw patientensysteem, dus tel uit je winst.
    Ik blijf jullie met plezier volgen, ook al snap ik de verhalen van Joke beter, dan die van Jaap. Maar in het mailbestand zullen zeker veel namen van mensen zitten die Opgeleid zijn om Jaap te begrijpen

• 14 Mei 2015 - 09:53

Jaap En Nelleke :

Hallo Jaap en Joke,
    Leuk jullie mail te lezen. Spannend en ik hoop dat het veilig genoeg is bij jullie!
    Gaan jullie nog verder reizen in Afrika of blijven jullie tot 18 Juli op lokatie?
    Ik heb begrepen dat jullie nog naar China gaan later dit jaar. Zit er nog een bezoek aan Zuid Korea aan te komen?
    In ieder geval heel veel plezier en success.
    Hartelijke groeten,
    Nelleke en Jaap

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014