Thuis - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu Thuis - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Jaap en Joke Snellen - WaarBenJij.nu

Thuis

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Joke

06 November 2014 | Oeganda, Mutolere

Lieve allemaal,

Na thuiskomst zijn Jaap en ik meteen de volgende dag samen met mijn broer, schoonzus en vader naar het Bethesda ziekenhuis in Hoogeveen gegaan.
De arts had om 'een gesprek rond het bed' van mijn moeder gevraagd. De enige tekst die mijn moeder zelf had was: 'ik wil naar huis'.
Vier dagen later is ze per ambulance thuis gebracht.
Ons gezin telt twee broers en vier zusters. Samen met de thuiszorg zijn wij voor onze moeder gaan zorgen. 'Alles mag en niets moet' was het devies van onze onvolprezen huisdokter. Ook de thuiszorg was geweldig. Het werd een heel intense tijd en het is ons gelukt om het haar zo prettig mogelijk te maken.
Voor mijn achtentachtig jarige vader was deze invasie in zijn eigen huis niet zonder slag of stoot te accepteren, hetgeen regelmatig leidde tot pittige situaties.
Mijn moeder had haar eigen kamer met prachtig daglicht. Als ze wakker was (en verzorgd, gemasseerd of voorgelezen werd uit haar lievelingsgedichtenbundel van vroeger) keek ze naar de tuin en de vogeltjes bij het raam.
Ze heeft nog twee maanden en drie weken geleefd op liefde en karnemelk.
Ik beschouw de tijd die mijn moeder ons heeft gegeven om afscheid te nemen als haar laatste geschenk aan ons gezin.
Mijn moeder is overleden op 17 september.
De dag erop zijn Jaap en ik samen naar Rabat gevlogen om te werken in het Avicenne Universiteit Ziekenhuis.
Jaap was daar al een week bezig maar was voor de crematieplechtigheid thuisgekomen.

Volgende keer schrijf ik over ons werk voor 'Santé pour tous' in Marokko!

• 11 November 2014 - 19:59

Pim Van Loenen:

Dag Joke, hallo Jaap,

Bijzonder om te mogen lezen allemaal, ik ben er net aan begonnen... ;-)

Hartelijke groet,
    Pim

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Jaap en Joke in Oeganda

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk de veel beloofde blog.
We zijn nu twee weken aan het werk in het St. Francis Hospital te Mutolere. We hebben een veelheid van indrukken, nieuwe gezichten en namen in ons opgenomen en eidnelijk is er nu de zaterdagmiddag Ik bevind mij in het Administratie blok op het ziekenhuis terrein.
Internet werkt hier heel wisselend.

Wat een land! Het klimaat is heerlijk doordat we op 1800 m hoogte leven. Het ziekenhuis ligt aan de voet van vulkaanketen.
De natuur is overweldigend mooi, we hebben een uil in onze achtertuin. Meneer de uil zit dag en nacht op een tak vlak naast de slaapkamer. Hij maakt graag een praatje en knipoogt dan welwillend naar je...het is een 'spotted eagle owl'.

We zijn de eerste drie dagen ingewerkt door Robert en Carolyn Schreve. Wij zetten hun werk voort wat betekent dat Jaap veel bijzondere operaties doet. De patienten komen vaak veel te laat binnen. Daarover later meer.
Carolyn heeft hier een project kunstzinnige therapie opgezet.
Ik doe o.a. twee middagen Playroom. Ook deel ik op zaal handwerkjes en boeken uit en ben fysiotherapeut voor de langdurig zieken.
Daarbij is er ook nog ons dagelijks leven zodat we na twee dagen in Oeganda zomaar een buurhondje hadden om op te passen, een weesjongen als beschermeling en een bouwproject onder ons beheer...verder een moestuin van een hectare met sla rabarber, kool en kruiden. Die mag ik gebruiken in ruil voor het oppassen op Puffy. We eten dus uitstekend en gaan om 22.00 slapen want het is om 19.00 donker.

31 Mei 2019

Nieuws uit Mutolere, mei 2018

01 Juli 2017

De nieuwe ICU en Jolien in Mutolere
Jaap en Joke

Jaap Snellen is opgeleid tot chirurg in het Dijkzigt Ziekenhuis te Rotterdam. Daarna heeft hij gedurende 27 jaar als algemeen chirurg gewerkt in de maatschap van het Spaarne Gasthuis te Haarlem. Joke Snellen-de Groot is verpleegkundige. Na 1997 studeerde ze muziek in deeltijd. Ze gaf zangles en dirigeerde amateur koren. Jaap en Joke zijn getrouwd in 1980 en hun drie kinderen zijn geboren in 1981, '83 en '89. Jaap heeft voorheen kortere periodes gewerkt in Ethiopië, Sri Lanka, Kenia en Tanzania, o.a. voor Artsen Zonder Grenzen. Sinds 2014 werken ze samen ieder jaar gedurende twee en een halve maand in het St.Francis Hospital te Mutolere, Oeganda, gecoördineerd door stichting 'Vrienden van Mutolere'. Ze hebben in 2014, 15, 17 en 2019 in Marokko gewerkt voor de Stichting 'Santepourtous' gecoördineerd door Abdel Bentohami, chirurg. www.santepourtous.nl Ze werken sinds 2019 in Nieuw Nickerie, Suriname telkens 5 weken. Dit is een samenwerking met Nederlandse specialisten, gecoördineerd door Dr. Chander Mahabier, chirurg.

Actief sinds 03 Mei 2014